3. HEMOROİT (BASUR)

Tanımı:

Hemoroit kelimesinin kökü aslında yunancadır ve “kan akışı” demektir. Kalın bağırsağın ucunda bulunan üç adet hemoroit, nodül (meme) şeklindedir. İçinde kan akışını sağlayan ve sünger yapısına benzeyen damar ağı, ayrıca kolajen bağ dokusu  vardır. Damarlar, makat kaslarının arasından geçerler.  Kaslar, makattı kapatır ve kan akışını engeller. Hemoroit dokusu şişer  ve yastık halkası oluşturur. Böylece makatın  kapama mekanizmasının parçası olarak, adeta conta gibi kaçıntıyı önler.

Dışkılama sırasında kaslar gevşer ve kan rahatlıkla akabilir. Hemoroit dokusu küçülür ve dışkılamaya engel oluşturmaz. Kasların yeterli gevşememesi durumunda, kan akamaz ve dokular şiş kalır. Büyümüş memeler dışkılamayı engeller ve makatın kapama mekanizması bozulur.

a) bağιrsak ucu  b) anal kanal, c)  kenar damarlar
      d)  kapama kaslar
ι,  e) hemoroitler

Nedenler:

·        Hareketsizlik ve sürekli oturma gerektiren durumlar (Büro işi)

·        Kilo fazlalığı

·        Lifsiz gıdalarla beslenme ve yetersiz sıvı tüketimi

·        Kabızlık, aşırı ıkınma ve tuvalette uzun oturma (gazete okuma)

·        Devamlı müshil tüketimi

·        Kalıtımsal bağ doku zayıflığı

·        Hamilelik sırasında hormonel değişiklikler

·        Doku zararına neden olan ishaller

Belirtiler:

Büyüklük ve belirtilerine göre hemoroit hastalığı 4 evreye ayrılır.

1. evre

Hemoroitler ne görülür ne de ele gelir. Dışkılama sonrasında oluşan açık kırmızı kanamalar en önemli belirtisidir. Ağrılar oluşmaz, nadiren kaşıntı ve baskı hissi olabilir.

1. evre

2. evre

Nodüller ıkınma sırasında dışa doğru çıkarlar, ama hemen geri çekilirler. Kanamalar görülür, ayrıca kaşıntı, yanma, akıntı ve ağrı da oluşabilir.

2. evre

3. evre

Nodüller kendiliğinden geri çekilmezler, parmak ile itilmeleri gerekir. Kanamalar azalır, ağrı, kaşıntı ve akıntılar artar. Makat derisinde zedelenme ve tuvaletten sonra halen doluluk hissi olabilir. Memelerde kan pıhtılaşması (tromboz) durumunda, şiddetli ağrılar olur.

3. evre

4. evre

Hemoroitler artık makat dışında sabitlenmiştir (sabit anal prolapsus). Kanamalar nadirdir, fakat sürekli akıntı ve alevlenme olur, çevredeki deride egzama gelişir. Ayrıca gaz ve dışkı kaçırılır.

4. evre

MAKAT HASTALIKLARI – KİMSENİN KONUŞMAK İSTEMEDİĞİ KONU   |   REKTUM (KALIN BAĞIRSAK UCUNUN) ANATOMİSİ    HEMOROİT HASTALIĞI NASIL OLUŞUR ?   |   HEMOROİT HASTALIĞIN BELİRTİLERİ   |   UYGULANMAKTA OLAN HEMOROİT TEDAVİLERİ   |   PROKTOKLİNİK’TE TEDAVİLER NASIL YAPILIYOR ?   |   ANALFİSÜR   |   ANAL FİSTÜL / ANAL APSE   |   ANAL TROMBOZU   |   LİNEA DENTATA HASTALIKLARI   |   DERİ PARÇACIKLARI   |   KONDİLOMLAR